USA:s utrikesdepartement har meddelat att det förstärker sitt cybersäkerhetsarbete efter att en bedragare använt artificiell intelligens för att imitera utrikesminister Marco Rubio. Bedragaren kontaktade minst tre utländska ministrar via röst- och textmeddelanden, samt använde appen Signal för att framstå som den amerikanske utrikesministern. Syftet tros ha varit att manipulera tjänstemän och få tillgång till känslig information.
Varnar för tillvägagångssättet
Enligt ett departementsutskick daterat den 3 juli började kampanjen i mitten av juni, då bedragaren skapade ett Signal-konto med hjälp av en till synes legitim e-postadress tillhörandes utrikesministern. FBI varnar nu för ökande attacker där bedragare använder så kallad “smishing” och “vishing” – text- och AI-genererade röstmeddelanden – för att utge sig för att vara högt uppsatta amerikanska tjänstemän.
Inte första gången för utrikesministern
Utrikesminister Rubio har tidigare varit måltavla för AI-bluffar. I våras spreds en deepfake-video där han påstods vilja stoppa Ukrainas tillgång till Elon Musks Starlink. Även Vita huset har drabbats, i maj hackades stabschefen Susie Wiles telefon och användes för att kontakta senatorer och företagsledare.







.jpg?w=480&action=fill&sh=3f660)



























