2011-07-04
Sony satsar på hybridkamera
Sony har inlett ett samarbete med Intersil för att ta fram en hybridnätverkskamera som ska kunna skicka både bilder i HD-upplösning och analoga bilder i standardupplösning (SD) över samma koaxialkabel.
Produkten är inte färdig, men Sony visade upp en prototyp på Ifsec. Kameran använder Intersils teknik SLOC (Security Link over Coax) och ska därmed vara en lösning på problemet med att behöva byta ut befintligt koaxialnät mot TP-kabel.
I dag finns det risk att obehöriga kan få åtkomst till säkerhets-LAN:et om nätverkskameror finns placerade utomhus. Hybridkameran löser även det problemet i och med att bilderna kan skickas via kabel istället. Kameran kommer troligen att komma ut på marknaden i slutet av 2011.