Vid pressmötet på försvarsdepartementet i tisdags menade Olof Egerstedt att kontanter fortfarande är den mest förekommande betalningsformen när medborgarna gör sina inköp och att utredningen därför vill skapa ett förstärkt skydd för kontanter mot den grova organiserade brottsligheten. Försvarsministerna kommenterade utredningens förslag positivt.
- Utredningens förslag om att penningdepåer ska vara möjliga skyddsobjekt, samt även anläggningar för ledning och styrning av kommunal verksamhet är en bra grund för det fortsatta arbetet med lagstiftningen, hävdade Sten Tolgfors i ett pressmeddelande.
- Vi är glada att myndigheterna konstaterar att kontanter är den mest använda betalningsformen och förstärker skyddet mot de hot som finns, menar Åke Andersson, talesman för SWEGUARD Värde.
- Om Skyddsutredningens förslag går igenom får värdedepåerna nu en statushöjning och möjlighet till prioriterat skydd från polisen vid eventuella hot, lättare att arrangera fysiska hinder och TV-övervakning, avvisa personer som utan anledning finns i depåernas närhet,, vilket är mycket bra, säger han sammanfattningsvis.
Olof Egerstedts prognos var att om allt går bra under remisstiden kan förslaget bli lag under 2008.
2008-05-15




























