Strategin innehåller förslag till åtgärder som ska säkerställa att de statliga myndigheterna har ett gemensamt förhållningssätt till informationssäkerhetsfrågor och behovet av skyddad kommunikation samt säkra it-lösningar.
Strategin för informations- och cybersäkerhet i staten har sex mål: att stärka styrning och tillsyn inom området, att staten ska ställa tydliga krav vid upphandling på it-området, att statliga myndigheter ska kommunicera säkert, att det inrättas ett system för obligatorisk it-incidentrapportering för samtliga statliga myndigheter, att arbetet med att förebygga och bekämpa it-brottslighet stärks samt att Sverige ska vara en stark internationell partner.
– Det finns över 300 statliga myndigheter som alla måste kunna skydda den information som anförtros dem från att till exempel förstöras eller komma i orätta händer, säger Erik O. Wennerström. Staten har ett ansvar gentemot medborgarna som är tyngre än andra aktörers ansvar för att skydda informationen.
– Utredaren presenterar förslag för hur myndigheternas ansvar för it-säkerhet kan tydliggöras. Med utredningen tas ett första viktigt steg mot obligatorisk it-incidentrapportering, säger inrikesminister Anders Ygeman.
2015-03-15
Inrikesministern tog emot utredning om cybersäkerhet
– Utredaren presenterar förslag för hur myndigheternas ansvar för it-säkerhet kan tydliggöras. Med utredningen tas ett första viktigt steg mot obligatorisk it-incidentrapportering, säger inrikesminister Anders Ygeman. Foto: Magnus Länje
Regeringens utredare Erik O. Wennerström har överlämnat sitt betänkande Informations- och cybersäkerhet i Sverige. Utredaren föreslår en strategi och en rad åtgärder för säker information i staten. Genom åtgärderna skulle nivån för informationssäkerhet höjas avsevärt.



























