- Egentligen är det en enkel idé. De som arbetar med webbsajter och digitala budskap har inte varit intresserade av säkerhetsbranschen. Och säkerhetsbranschen har inte velat integrera med annat än säkerhetssystem, säger han.
Men nu ska det bli ändring på det. MultiQ tillverkar publika bildskärmslösningar, till exempel de pekskärmar som finns hos Svenska spels spelombud. Nu har företaget tagit fram en monitor som lämpar sig för detaljhandeln. Den kan visa video från nätverkskameror i butiken samtidigt som den visar ett grafiskt budskap på samma skärm, till exempel ett specialerbjudande som riktar sig till butikens kunder.
- Jag tror att den stora skillnaden är att man avdramatiserar övervakningen. Det blir inte "storebror ser dig", utan mer "välkommen till butiken", säger Anders Laurin.
Han tror även att produkten passar för myndigheter, sjukvård, hotellbranschen och inom industrin.
Anders Laurin började på Axis Communications 1997. Då hade det numera världsledande företaget bara släppt en första version av en nätverkskamera. Det blev Anders Laurins uppgift att få ut den på marknaden. Resten är historia.
- Det har varit en fantastisk resa. Men det var betydligt tuffare under de första åren då teknologin inte var tillräckligt utvecklad. Den första nätverkskameran hade en prestanda på en bild per sekund. Från och med 2002 insåg marknaden att nätverkskameror är framtiden och då började det ta fart ordentligt.
Hur säker var du på att nätverkskameran skulle ta över?
- Jag trodde förstås på det från början. Det finns ingen analog marknad som har vunnit, titta bara på musikbranschen till exempel.
Du var vice vd på Axis innan du blev vd för MultiQ sommaren 2008. Varför bytte du jobb?
- Att gå från vice vd på Axis, som är ett fantastiskt företag, till ett litet företag som har en ganska brokig historia, det är klart att jag funderade jättemycket. Jag tänkte att jag har blivit lite äldre och att det finns en väldigt stor intressant marknad för MultiQ. Jag tyckte mig se många paralleller till Axis och det var dags för en jättestor utmaning så jag accepterade till slut erbjudandet.
Hur har det gått hittills?
- Det har varit oerhört intressanta år, men betydligt tuffare än jag trodde.
På vilket sätt?
- Vi har kommit sent in i digital signage-marknaden. Konkurrensen är tuff. Det gäller att strategiskt positionera företaget, att ha rätt erbjudanden och rätt partners.
Vad har du tagit med dig från Axis?
- Vi började direkt arbeta med indirekt försäljning via partners. Vi införde också Value partners som liknar Axis ADP-program (application development partner). Jag var med och startade detta på Axis och det har varit väldigt framgångsrikt. Valuepartners gör innehållet, eller budskapet i systemet. Sedan har Joacim Tullberg också tagit steget över till MultiQ. Han var en av dem som utvecklade världens första nätverkskamera. Han är i dag vår marknadschef.
Och nu ger ni er in i säkerhetsbranschen.
- Det har funnits ett litet gap mellan hålen, som vi såg. Monitorn är samma produkt som vi använt tidigare, den stora skillnaden är att vi har gjort en mindre justering och lagt till strömmande video. Nu har vi tre produkter för videoövervakningsmarknaden som vi tror är unika. En Video decoder, en Security touch monitor och en Public view monitor (PVM). Vi letar aktivt efter partners som kan sälja dessa.
Vad är fördelen med den här PVM-lösningen?
- Det finns så att säga en anledning för kunden att titta upp. Det är en fördel för videoövervakningssystemet att man får kunderna att titta dit och automatiskt inse att de är övervakade. Båda systemen tjänar på det. I dag är det ofta analoga kameror som sitter i butikerna. Det är en fristående lösning som har som enda syfte att tala om för kunden att du är övervakad. Vi kan ta det ett steg till.
Ni ska inte börja tillverka nätverkskameror också?
- Nej, absolut inte. Vi gör bildskärmslösningar. Men det finns många olika applikationer och vi letar efter partners i säkerhetsbranschen.
Varför har inte den här produkten kommit tidigare?
- Säkerhetsbranschen är väldigt traditionell och konservativ. Se bara på det här med nätverkskameror. Det tog ju fem, sex år innan marknaden började lyssna, sedan har det exploderat. Även de stora drakarna kommer att sluta med analoga kameror under de närmsta åren.
ANDERS LAURIN
Ålder: 50.
Utbildning: ADB-linje.
Karriär: TAC (1984-1997), Axis Communications (1997-2008), Multi Q (2008-)
Bor: Limhamn
Familj: Sambon Lena, dotter och två barnbarn.
Hobby: Resor, andra kulturer, business, fotografering, djur och natur.
2011-01-10




























