Detektor TV Magasin 3 som visas från och med idag sammanfattar föredragsdelen. Här ses Säkerhetsbranschens ordförande, Björn Eriksson, i toppform, när han konkluderar vad som gått snett när det gäller myndighetssynen på användning av säkerhetskameror. En vass Dick Malmlund följer upp med stark kritik mot bland annat Brå. Lägg därtill Svensk Bensinhandels vd, Robert Dimmlich, som ger polisen förödande kritik för att de lägger ner brottsutredningar kring drivmedelsstölder trots att det finns bevismaterial i form av tjuvarna och deras fordon.
Väldigt uppskattat var också Axis-grundaren Martin Grens exposé om säkerhetskamerornas nytta utifrån hans internationella erfarenheter.
Agneta Runmarker, på Datainspektionen, betonade dock att integritetsbehovet finns där och ska balanseras mot säkerhetsbehovet. Och från forskningsvärlden fanns Markus Lahtinen på plats tillsammans med kollegan Benjamin Weaver. De talade vad vi vet om kameraövervakning och på vilken forskning den svenska myndighetssynen grundas.
Detektor TV Magasin 3 avslutas med att moderaternas Maria Abrahamsson, som var där som besökare, ger sina synpunkter på eventet, följt av Björn Erikssons summering av dagen.
Webb-TV-avsnittet kan ses via denna länk:




























