Åberg menar att kraven för att säkerhetskamerorna ska få spela in ibland är för hårda. Detta ser hon som ett problem och refererar till akutmottagningen på Universitetssjukhuset i Malmö som inte fick ha inspelande säkerhetskameror trots att personalen där ofta blir utsatt för hot och våld.
Hon kritiserar också att lagen ofta bara tillåter inspelning efter att personal har tryckt på larmknappen när den våldsamma handlingen redan har ägt rum. ”Möjligheten för polisen att utreda brottet blir obefintlig”, skriver hon i Kvällsposten.
Avslutningsvis betonar hon vikten av att använda säkerhetskameror för att ta fast brottslingar. ”Den enskildes integritet ska alltid försvaras men än viktigare är att försvara de individer som utsätts för brott genom att få fast deras förövare. I detta arbete är kameraövervakning ett viktigt verktyg.”
Åbergs utspel är hel i linje med den kritik mot kameralagen som tankesmedjan Säkerhet för Näringsliv och Samhälle (SNOS) har framfört, bland annat i samband med Trygghetskamerans dag i våras.
– Det är klart vi gläds av att politikerna i allt högre grad engagerar sig i de här frågorna som ytterst handlar om människors trygghet, säger Åke Andersson, ordförande för SNOS.





























