Dalatrafik ,som utför busstransporterna på uppdrag av Region Dalarna, har inte tillstånd för de befintliga säkerhetskameror på bussarna. Mot den bakgrunden gick länsstyrelsen i Dalarna in för att se över ärendet tidigare i år. Keolis, som äger bussarna och är arbetsgivare för chaufförerna, menade dock att de urkopplade kamerorna aldrig används, vilket ledde till att ärendet avskrevs den 7 mars.
Datainspektionen överklagade till Förvaltningsrätten som nu har beslutat att att kamerorna i bussarna ändå går under kameraövervakningslagen då det räcker med att kamerorna är uppsatta i bussarna och genom att koppla ihop kamerorna igen skulle kunna användas till personövervakning.
2016-07-30
Icke-uppkopplade kameror omfattas av kameraövervakningslagen
Oavsett om säkerhetskameror varit uppkopplade så omfattas de av kameraövervakningslagen fastslår Förvaltningsrätten i en dom avseende de befintliga kamerorna på bussarna mellan Falun och Borlänge.
Taggar




























