Polisen i Danmark kommer att införa ansiktsigenkänningsteknik för att bekämpa våldsbrott. Beslutet kommer efter senaste tidens ökning av våldsbrott i Köpenhamn; våldsbrott som involverar gäng från Sverige. Polismyndigheterna i Danmark säger att ansiktsigenkänningsteknik kommer att användas för att hantera gängrelaterat våld i landet. Tillkännagivandet kom vid ett möte mellan Danmarks rikspolischef och justitieministern i mitten av augusti.
Polisens teknikambition tydlig
Justitieminister Peter Hummelgaard träffade Danmarks rikspolischef, Thorkild Fogde, för att diskutera metoder för att hantera de ökande fallen av skjutningar och våldsbrott i Köpenhamn. Ansiktsigenkänningsteknik och specialprogramvara kommer nu att användas för att få tillgång till krypterade meddelanden.
— Det handlar om teknik, om digitala verktyg, dark web. Den teknik som står till vårt förfogande. Det finns en hel katalog av tekniska verktyg att använda, sa rikspolischef Fogde.
Starkt politiskt stöd
För att genomföra detta sade Hummelgaard att lagen behöver ändras för att tillåta det, vilket han säger kommer att ske så snart som möjligt. Han fördömde organiserade kriminella gäng som anlitar svenska tonåringar för att utföra dödliga skjutningar i Danmark, och sade att det ”reflekterar en totalt sjuk, depraverad våldskultur.”
Enligt officiella siffror har det sedan april förekommit 25 händelser där unga svenskar har anlitats av danskar för att begå brott i Danmark.
— Det är skrämmande på alla sätt och vis och det gör mig arg. Verkligen, verkligen arg, sade Hummelgaard och tillade att han skulle "lägga press på Sverige så att de också tar ansvar för dessa saker.".







.jpg?w=480&action=fill&sh=3f660)



























