SecurityWorldMarket

2009-07-29

Riksdagsledamot på väktar-prao utsattes för stenkastning

Riksdagsledamoten Cecilia Wigström (fp) har genomfört två dagar lång prao vid bevakningsföretaget Skandia Bevakning i Göteborg. Tillsammans med erfarna ordningsvakter har Cecilia Wigström följt säkerhetsarbetet på centralstationen i Göteborg och varit med när ordningsvakterna bland annat jagat klottrare och avvisat en person från centralstationen.
Under ett nattpass följde riksdagsledamoten med en rondväktare och i området Biskopsgården utsattes Riksdagsledamoten och väktaren för stenkastning av ett ungdomsgäng. Situationen var farlig och obehaglig men Cecilia Wigström och väktaren undkom situationen utan skador.

- Incidenten visar att arbete i ett bevakningsföretag kan vara utsatt och riskfyllt och jag har respekt för yrkesgruppen väktare som gör en stor samhällsnytta. Efter två dagars prao är det allmänna intrycket att arbete i ett bevakningsföretag verkar vara händelserikt och kräver god fingertoppskänsla och social kompetens i mötet med många olika människor, säger Cecilia Wigström.

Cecilias handledare vid Skandia Bevakning är företagets vd Knut Jacobsson.
- Vi har upprättat en incidentrapport över händelsen och är givetvis glada för att ingen av de inblandade skadades. När det gäller Cecilias prao är jag tacksam för att hon tagit sig tid att följa en bransch som hon är med och fattar beslut om och jag upplever Cecilia som en väldigt intresserad och engagerad politiker. Jag är trots incidenten med stenkastningen glad för att vi fått visa Cecilia verksamheten i ett bevakningsföretag, säger Knut Jacobsson.

Under Riksdagens sommaruppehåll är sex stycken riksdagsledamöter planerade att göra prao inom olika bevakningsföretag och dessa kommer följa med väktare, ordningsvakter, butikskontrollanter och värdetransport väktare på riktiga bevakningsuppdrag. Initiativtagare är Sweguard som är branschorganisationen för svenska bevakningsföretag.

Webb-TV

Se fler filmer och klipp »
Leverantörer
Till toppen av sidan