2009-07-29
Riksdagsledamot på väktar-prao utsattes för stenkastning
- Incidenten visar att arbete i ett bevakningsföretag kan vara utsatt och riskfyllt och jag har respekt för yrkesgruppen väktare som gör en stor samhällsnytta. Efter två dagars prao är det allmänna intrycket att arbete i ett bevakningsföretag verkar vara händelserikt och kräver god fingertoppskänsla och social kompetens i mötet med många olika människor, säger Cecilia Wigström.
Cecilias handledare vid Skandia Bevakning är företagets vd Knut Jacobsson.
- Vi har upprättat en incidentrapport över händelsen och är givetvis glada för att ingen av de inblandade skadades. När det gäller Cecilias prao är jag tacksam för att hon tagit sig tid att följa en bransch som hon är med och fattar beslut om och jag upplever Cecilia som en väldigt intresserad och engagerad politiker. Jag är trots incidenten med stenkastningen glad för att vi fått visa Cecilia verksamheten i ett bevakningsföretag, säger Knut Jacobsson.
Under Riksdagens sommaruppehåll är sex stycken riksdagsledamöter planerade att göra prao inom olika bevakningsföretag och dessa kommer följa med väktare, ordningsvakter, butikskontrollanter och värdetransport väktare på riktiga bevakningsuppdrag. Initiativtagare är Sweguard som är branschorganisationen för svenska bevakningsföretag.




























