– Det kom in som ett automatlarm. När vi kom fram till platsen brann det, det var mycket rök och vi såg de boende stående utanför, säger Conny Eriksson, vakthavande larm- och ledningsoperatör vid Räddningstjänsten i Storgöteborg, till GP.
Den väktare från G4S som bevakar jourboendet under natten hade då redan lyckats föra de åtta personer som bodde i den brinnande delen av huset i säkerhet.
– Han räddade förmodligen livet på flera av våra gäster, säger Tommy Gustafsson på Social Resursförvaltning, som driver jourboendet i Angered.
Väktaren begav sig flera gånger in i den brinnande byggnaden och ledde eller bar ut de hemlösa. Samtidigt ådrog han sig omfattande rökskador och fick efter händelsen vårdas på sjukhus.
Polisen rubricerar nu fallet som misstänkt mordbrand.
– Det finns en onaturlig anledning till det här, det börjar inte bara brinna i ett hus. Vi tror inte på allmänfarlig vårdslöshet, säger Anki Larsson, vakthavande befäl vid Västra Götalandspolisen.
Källa: GP




























