2012-05-11
Foab levererar larmöverföring via IP till Jönköpings kommun
– Vi har nu full kontroll över våra anläggningar och kan i Sphinx se exakt vad som hänt, och på så sätt följa upp händelserna och se till att förbättra eventuella driftstörningar och falsklarm som tidigare bara skickats vidare till larmcentral.
Håkan påpekar även att kostnaderna för larmöverföringen blivit mycket lägre då övervakningen av sändarna sköts automatiskt av Sphinx. Larmen skickas i dag till SOS Alarm och Jönköpingskontoret har varit delaktiga i detta utbyte för att totallösningen skall bli så bra som möjligt.
– När man går över till larmöverföring via IP så finns det mer information att få från larmcentralen om kommunikationen så det gäller att ta en dialog om vad som skall informeras till berörda personer, tillägger Mattias Jonsson, försäljningschef hos Foab Systems.
Kommunen kommer successivt under 2012-2013 att uppgradera resten av fastigheterna med SIP22 eller SIP86. De överför larm via både fast IP samt GPRS till larmcentralen och är godkända enligt SSF114:2 och SBF110:6.




























