En 110-sentral har som oppgaver å motta henvendelser fra publikum, automatiske brannalarmer, tekniske alarmer samt sørge for rask og riktig utalarmering til nærmeste brannvesen om det er brann, trafikkulykker eller andre hendelser som kan sette liv eller verdier i fare. Når en 110-sentral mottar en slik melding sørger 110-sentralen for å sende ut alarm til det lokale brannvesenet, slik at de rette ressursene blir benyttet. En 110-sentral kan styre mange brannvesen og kan benytte ressurser i hele sitt distrikt.
Historisk har denne alarmeringen av lokale brannvesen vært gjort som en kombinasjon av å sende signaler til det lokale brannvesenet over en overvåket ALTEL-linje på analog eller ISDN teknologi. Etter en slik signalering til brannvesenet åpnes det for taleforbindelse til brannmannskapene som får beskjeden fra 110-sentralen om aktuell hendelse.
For å ivareta sikkerheten slik at dette fungerer har det vært en ALTEL overvåket overføring på disse linjene som samtidig overfører signaleringen. Når Telenor besluttet at ISDN-pak tjenesten skulle legges ned sto flere brannvesen i fare for å miste denne tryggheten og overvåkningen av kommunikasjonen som Securinet har levert i en årrekke.
Nytt Nødnett vil løse denne utfordringen, men dette er ikke utbygd i hele landet enda. Securinet valgte derfor å utvikle en løsning basert på IP-teknologi, hvor signalering fungerer sammen med eksisterende utstyr både på 110-sentralen og den lokale brannstasjonen. Løsningen benytter i utgangspunktet en fast IP-linje som overfører signaleringen med trådløs GPRS-kommunikasjon som backup. Kommunene får dermed minst like god sikkerhet med hensyn til kommunikasjonsbrudd sammenlignet med den løsningen de benytter i dag.
Løsningen gjør at 110-sentralen, og de lokale brannvesen ikke behøver å gjøre noen endringer på sine systemer, det er derfor mulig med en rask og smidig utrulling.
Securinet har nå levert denne løsningen til alle brannstasjonene som hadde utalarmering via ISDN-pak tilknyttet 110-sentralen i Hedmark. Utrullingen har gått som planlagt og uten problemer.
- Overgangen sikrer at vi har en sikker kommunikasjon til de lokale brannvesen og deres mannskaper, også etter at ISDN-pak tjenesten fra Telenor legges ned, sier leder for 110-sentralen i Hedmark, Rigman Pents.
12.04.2010



































