SecurityWorldMarket

09.01.2015

Nordisk samarbeid for å styrke cybersikkerheten

Det nordiske samarbeidet strekker seg nå godt inn på området cybersikkerhet. Takket være samarbeidet mellom de fem nordiske landene, er det nå en god mulighet til å innføre effektive tiltak for å forbedre Cybersecurity. Delegasjoner fra de nordiske landene møttes 17-18 desember for å ta samarbeidet et skritt videre.

I de senere årene har de nordiske landene bygget opp såkalte nasjonale Computer Emergency Response Team (CERT). Formålet med disse organisasjonene er å forebygge og håndtere nasjonale cyber- og informasjons sikkerhetshendelser. Gjennom samarbeidet som nå foregår mellom disse nasjonale organisasjoner, er den samlede effekten økt.

Ansatte fra de nordiske landene CERT organisasjoner har gjennomgått et to-dagers kurs, hvor fokus var hvordan du best kan beskytte IT-systemer som styrer kritiske samfunnsfunksjoner som strøm og vannforsyning (industrielle kontroller).

- Industrielle systemer utviklet med fokus på funksjonalitet, hvor sikkerhetsaspekter til nå ikke nødvendigvis har vært en prioritet. Faktisk er de ikke laget for å sitte på åpne nettverk. Dessverre ser vi fortsatt at disse systemene ofte plassert tilgjengelig for omverdenen, sier Ann-Marie Alverås-Lovén, leder av CERT-SE i det svenske Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Planen fremover er å kontinuerlig å organisere tilsvarende aktiviteter for å opprettholde og forbedre det nordiske samarbeidet i årene som kommer.


Web TV

Se flere filmer og klipp her »
Leverandører
Tilbake til toppen