Securitas har fått et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner for å ha brukt kameraovervåking for å kontrollere en ansatt i Trondheim. Adresseavisen skriver om saken som startet i juni 2015, da en vekter fra Securitas var på vakt i en Rema-butikk for å følge med på tyveri og lignende fra butikken.
Rundt en time inn i den tre timer lange vakta, oppdaget kjøpmannen at vekteren ikke var i butikken, men snakket i telefonen noen kvartaler unna. En time senere så han vekteren på samme sted, og kjøpmannen kontaktet da Securitas for å klage på fraværet.
Kjøpmannen leverte videoovervåking til Securitas for å dokumentere at vekteren hadde vært ute av butikken. Securitas gjennomgikk videoen sammen med vekteren. Ifølge vekterselskapet hadde de fått godkjennelse fra vekteren til å se opptakene, men samtykket er ifølge Datatilsynet ikke gyldig.
Vekteren, som ble omplassert etter hendelsen, klaget til Datatilsynet – som nå har slått fast at det ikke er lovlig å bruke kameraovervåking til å sjekke om folk er på jobb.
Tilsynet gir Securitas 150 000 kroner i overtredelsesgebyr, mens Rema-kjøpmannen som utleverte opptaket, får en bot på 50 000 kroner. Verken Securitas eller kjøpmannen har bestemt seg for om de skal klage på vedtaket.
- Kilde: Dagbladet.no



































