SecurityWorldMarket

19.01.2012

Ansatte vil kameraovervåke både bane og trikk

Etter 22. juli og andre hendelser i det siste, krever de ansatte i kollektivtrafikken i Oslo bedre sikkerhetstiltak. De vil blant annet ha kameraer i alle T-banevogner og trikker.
I tillegg til kameraovervåkning krever de ansatte fast bemanning på de underjordiske T-banestasjonene.

– Vi mener det er kritisk, spesielt etter det som skjedde 22. juli. Etter det er det ikke gjort noen endringer, sier klubbleder Anette Wildenvey Michelet i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Tror kameraer vil bedre sikkerheten
Torsdag 5. januar ble tre billettkontrollører knivstukket under en kontroll på en trikk på Solli plass i Oslo.
Hendelsen gikk hardt inn på de ansatte og spesielt kontrollørene. Hendelsen har sammen med hendelsene 22. juli ført til et ønske om å bedre sikkerheten i kollektivtrafikken.

I dag er det bare montert kameraer på bussene i hovedstaden. Fagforeningen mener det nå må kameraer inn på vognene på T-banen og trikkene i tillegg.
– Det er vi positive til, for å ivareta sikkerheten både for de ansatte og for kundene våre.

Vil ikke leke politi
T-banen vurderer innspillene, men sikkerhetssjef Helge Holtebekk i Oslo T-banedrift sier det ikke er deres jobb å leke politi.
– Vi er opptatt av å ha en sikker T-bane og da er vi opptatt av å finne de riktige og gode tiltakene. Da er økt bemanning et tiltak blant flere. Men når det gjelder kameraovervåkning er Holtebekk mer tilbakeholden.
– Dette er en avvveining mellom trygghet og overvåkning av den enkelte passasjer. Per i dag har vi ikke videoovervåkning av vognene.


- Kilde: NRK østlandssendingen

Web TV

Se flere filmer og klipp her »
Leverandører
Tilbake til toppen