19.01.2012
Ansatte vil kameraovervåke både bane og trikk
– Vi mener det er kritisk, spesielt etter det som skjedde 22. juli. Etter det er det ikke gjort noen endringer, sier klubbleder Anette Wildenvey Michelet i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.
Tror kameraer vil bedre sikkerheten
Torsdag 5. januar ble tre billettkontrollører knivstukket under en kontroll på en trikk på Solli plass i Oslo.
Hendelsen gikk hardt inn på de ansatte og spesielt kontrollørene. Hendelsen har sammen med hendelsene 22. juli ført til et ønske om å bedre sikkerheten i kollektivtrafikken.
I dag er det bare montert kameraer på bussene i hovedstaden. Fagforeningen mener det nå må kameraer inn på vognene på T-banen og trikkene i tillegg.
– Det er vi positive til, for å ivareta sikkerheten både for de ansatte og for kundene våre.
Vil ikke leke politi
T-banen vurderer innspillene, men sikkerhetssjef Helge Holtebekk i Oslo T-banedrift sier det ikke er deres jobb å leke politi.
– Vi er opptatt av å ha en sikker T-bane og da er vi opptatt av å finne de riktige og gode tiltakene. Da er økt bemanning et tiltak blant flere. Men når det gjelder kameraovervåkning er Holtebekk mer tilbakeholden.
– Dette er en avvveining mellom trygghet og overvåkning av den enkelte passasjer. Per i dag har vi ikke videoovervåkning av vognene.
- Kilde: NRK østlandssendingen


































