SecurityWorldMarket

15-04-2007

Virksomheder vilde med privatdetektiver

Opgaver for erhvervslivet udgør nu over halvdelen af omsætningen for danske privatdetektiver. En ansat, der lyver om sygdom, en håndværker som bruger sit værktøj til sort arbejde eller kontraktbrud. Danske privatdetektiver tjener i stigende grad penge på virksomheder, som skal have overvåget et indbrud eller en ansat. I dag udgør erhvervslivet således 70 procent af den samlede omsætning i branchen, mens private kunder står for de sidste 30 procent. For fem år siden var det lige omvendt.

Det forklarer Uffe Bodsholdt, formand for Foreningen af Danske Detektiver og Erhvervsefterforskere (FDDE) samt direktør i virksomheden UIP Consult i København.
- Det er blevet mere normalt at ringe efter en detektiv, hvis man har en mistanke om, at ens medarbejder lyver eller stjæler f ra virksomheden. Det hænger sammen med, at der er kommet flere professionelle til branchen. I dag er en detektiv et værktøj i mange virksomheder, ligesom en revisor eller en advokat er det, siger han.
De typiske opgaver er overvågning af virksomheder, som ofte er udsat for indbrud og skygning af ansatte, som er sygemeldte, men som i virkeligheden har job andre steder. Det kan også være håndværksvirksomheder, hvor værktøj og materiale forsvinder, fordi medrbejderne bruger dem til sort arbejde udenfor arbejdstiden. Det er i hvert fald en opgavetype, som detektiv Villy Andersen fra Bureau Shadow i Århus har rigtig mange af.
- Mange virksomheder har en mistanke, men de tør ikke konfrontere medarbejdere, hvis ikke de er sikre. Det er her, vi finder dokumentation, som de kan bruge, siger han.
Han har været privatdetektiv i seks år og mærker, at efterspørgslen fra erhvervslivet er stigende.
Detektivbranchen har dog ikke altid haft et godt ry. Da alle kan kalde sig privatdetektiv kan det være svært at sikre sig god kvalitet for pengene. Men det mener Villy Andersen ikke længere er et problem. FDDE har således et ankenævn, hvor man kan klage, hvis detektiverne overtræder loven eller bruger for lang tid på opgaven.
- Men også ombudsmanden kan gå ind og få indsigt i vores materiale. Det er jo et krav, at også vi skal overholde loven, siger han.Det tager typisk mellem 14 dage og 2 måneder for hver sag, afhængig af sagstype og det enkelte bureau. FDDE har seks medlemmer, men der findes flere bureauer, som har valgt at stå udenfor.
Fagforeningen HK har tidligere udtalt, at overvågning af ansatte er gået over gevind, fordi den krænker almindelige medarbejdere. Af samme grund har HK iværksat en undersøgelse om overvågning og har også udgivet en vejledning i, hvornår man må overvåge sine ansatte. Vejledningen kan læses på www.hkhandel.dk

Kilde: ErhvervsBladet


Web-TV

Se flere film og klip her »
Leverandører
Tilbage til toppen