SecurityWorldMarket

15-07-2006

Videoovervågning stopper påsatte brande

Videoovervågning stoppet de mange påsatte brande, siger Muhammed Aslam, formand for boligforeningen

-Med over 20 påsatte brande på blot få dage, så vi os nødsaget til at få installeret videoovervågning indenfor meget kort tid, siger Muhammed Aslam, formand for boligforeningen Mjølnerparken, Nørrebro. AC Sikring har stået for en succesfuld installation af i alt 230 kameraer.

Mjølnerparken administreres af Lejerbo og er et stort alment boligbyggeri fra 1987 beliggende på det ydre Nørrebro i København. Komplekset har ca. 2.500 beboere, hvoraf ca. halvdelen er unge under 18 år. Over 90% er af anden etnisk herkomst end dansk og fordeler sig på næsten 40 forskellige nationaliteter.
Mjølnerparken har ikke tidligere haft nogen form for sikring og pga. et voldsomt stigende antal påsatte brande i affaldsskakter og kælderarealer, indbrud i pulterkamre og generelt stigende hærværk, satte forsikringsselskabet øjeblikkeligt krav op om sikring. Derfor stod beboerforeningen Mjølnerparken pludselig overfor en stor sikringsopgave, der skulle gennemføres på rekord tid.
AC Sikring har sammensat et softwarebaseret system på åben platform med fuld integration mellem videoovervågning, adgangskontrol og brandvarsling. Med denne løsning kan der nemt og fleksibelt tilføjes nye kameraer, og samtidig kan der integreres med andre sikkerhedsystemer længere hen ad vejen. Der er alt ialt installeret 230 kameraer, og kameravalget er meget forskelligt - afhængig af hvor og hvad der skal overvåges.
Løsningen har opfyldt forsikringsselskabets strenge krav samtidig med, at det har givet beboerne trygheden tilbage. Der er ikke længere adgang for hvem som helst til hverken opgange eller kælderarealer. Systemet har resulteret i, at alle de påsatte brande er ophørt, og antallet af hærværksaktioner er faldet drastisk.
Bygningerne overvåges nu 24 timer i døgnet, og den valgte løsning har integreret videoovervågning, adgangskontrol og brandvarsling. Der er opsat alt ialt 230 kameraer fordelt i opgange, kældergange og elevatorer. Der er bla. placeret 2 kameraer pr. opgang, hvilket var nødvendigt pga. lysforhold og for at få alle vinkler med. Det generelle valg af kameraer varierer meget, afhængig hvor de er placeret, og hvad de skal overvåge.
Adgangen til kælderarealerne er nu kun mulig med en adgangsbrik, dvs. at elevatorer og udvendige døre kun kan aktiveres/åbnes med en adgangsbrik. Skulle det ske, at en beboer mister sin adgangsbrik, kan den afmeldes, og derved kan ingen andre benytte den - der er altså fuld kontrol over hvem, der færdes i ejendommene. Ydermere er der i alle kældergange installeret brandvarsling, og i alle skaktrummene er der opsat sprinklersystem i tilfælde af brand.
Desuden er der installeret 2 kameraer i det udendørs container område. Her har der nemlig været store problemer med, at folk kom og læssede deres affald af - specielt de mange butikker på Nørrebrogade. Men kamerarer gør nu, at ingen kan komme hverken ind eller ud af området uden at blive filmet og derved opdaget. Det er kun sket få gange, efter at kameraerne er blevet installeret, og billedmaterialet er vidergivet til politiet.
Umiddelbart er der ikke planer om at blive opkoblet til en vagtcentral, da dette ikke pt. er nødvendigt. Men skulle det alligevel blive en nødvendighed, er man i Mjølnerparken klar til en hurtig opkobling - en løsning AC Sikring kan tilbyde gennem datterselskabet ABA Security.

Web-TV

Se flere film og klip her »
Leverandører
Tilbage til toppen