SecurityWorldMarket

03.08.2009

Vrengbilde av boligalarmer

Innbrudd og tyveri i private hjem skaper frykt og noe langt mer enn økonomiske tap. Alarm og sikkerhetsbransjen i Norge reagerer sterkt på at Huseiernes Landsforbund sier at dette bare er en forsikringssak. - Når de fleste vil få alt som blir stjålet dekket av forsikringen, blir alarm en ren utgift, sier leder av Huseiernes Landsforbund Peter Batta i et intervju med Bergens Tidene som er sitert i en rekke andre medier i dag. - Batta skaper et vrengebilde av alarmbransjen, sier Baard Fiksdal informasjonssjef i NHO Service som organiserer alarm- og sikkerhetsbransjen i Norge.

NHO Service vil derfor presisere følgende:

Alarm er først og fremt et virkemiddel for økt trygghet. Vekterens primæroppgave er ikke å ta tyven, men å komme til stede, iverksette tiltak og gjenopprette normal tilstand. Tryggheten til kunden er at det vil komme noen og ivareta huseiers interesser når man ikke selv er til stede.

Private hjem uten innbruddsalarm har 4,5 ganger høyer risiko for innbrudd enn boliger med alarm, i følge tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon og NHO Service.

Kunder som har alarm og som likevel blir utsatt for innbrudd erfarer at innbruddene er over på kort tid. Uten alarm kan innbruddene bli mer langvarig slik at større verdier går tapt og da gjøres mer hærverk. Sjokk brekk er blitt noe mer vanlig enn før. En forklaring kan være at tyven frykter at vaktselskapet er varslet og at vekter er på vei.

Folk er generelt blitt flinke til å bruke sitt alarmanlegg når de også er hjemme, og spesielt om natten. Skulle man likevel være utsatt for innbrudd er det bedre å bli vekket av et varsel fra alarmanlegget enn at man våkner med en innbruddstyv over seg på soverommet.

De fleste boligalarmer er også koblet til brannalarm og noen er kombinert med overvåkning som skal avdekke eventuelle vannskader.

Mer statistikk og fakta finner du på www.nhoservice.no


Web TV

Se flere filmer og klipp her »
Leverandører
Tilbake til toppen