DSB og BE anbefaler derfor at kravene om stasjonære automatiske slokkeanlegg i både nye og eksisterende sykehjem og omsorgsboliger med heldøgns pleie- og tilsyn tydeliggjøres i sentrale forskrifter.
Utviklingen i det kommunale helsevesen har ført til utstrakt bruk av ekstravakter og vikarer. Mange sykehjem og omsorgsboliger, med heldøgns pleie- og tilsyn, har trolig ikke et nødvendig antall opplært og øvet personale som med sekunders marginer kan håndtere en brann og evakuere pasienter.
Ved Sveiobrannen klarte personalet å redde ut fire personer som var direkte truet, og samtidig alarmere brannvesenet, før situasjonen ble kritisk. Dette hadde neppe vært mulig om kun to ansatte hadde vært i bygget, slik bemanningen er i perioder om natten.
Sveio kommunes beredskapsplaner for krisehåndtering ble iverksatt bare en time etter brannstart og ble gjennomført på en god måte. Evalueringen har likevel vist at kommunen, som eier av bygningene og Sveio Omsorgssenter som bruker, ikke har oppfylt lov- og forskriftspålagte krav på alle punkter. Noen avvik er påpekt av brannvesenet gjennom flere år. Enkelte er fulgt opp, men ikke alle. Det foreligger heller ikke tilstrekkelig dokumentasjon som viser at tekniske og organisatoriske tiltak er satt inn i et helhetlig internkontrollsystem hvor virksomheten selv skal identifisere og følge opp avvik.
-Det kan tyde på at de ansvarlige i kommunen ikke har forstått hvor raskt en brann faktisk kan utvikle seg, heter det i rapporten. Det kan ikke sees bort fra at manglende oppfølging av enkelte avvik, kan ha hatt en viss innvirkning på brannens omfang. Samtidig påpekes at heller ikke brannvesenet har fulgt opp med pålegg og reaksjoner overfor kommunen i forhold til enkelte gjentatte avvik som er registrert ved tilsyn på omsorgsentret.



































