I 2015 gjennomførte Oslo-politiet et begrenset pilotprosjekt for bruk av kroppskameraer. Etter dette var utviklingen på området stillestående inntil Kongsberg-saken i 2023 igjen satte temaet på dagsordenen. Sommeren samme år kunngjorde politidirektør Benedicte Bjørnland at en større test av kroppskameraer skulle igangsettes i 2024.
Oppstart i 2025
Testprosjektet har blitt noe forsinket og starter nå i januar 2025. Politidirektoratet (POD) vil da initiere et forprosjekt for å vurdere bruken av kroppskameraer i norsk politi. – Politiet må kunne dra nytte av ny teknologi for bedre å løse oppdrag, sier politiinspektør Cathrine Kveseth Sylju i POD til Politiforum.
Delte meninger blant politiet
Forprosjektet er forventet å vare i 12-16 måneder. Sylju understreker at prosjektet skal kartlegge om kroppskamera kan styrke politiets forebyggende og operative arbeid samt øke sikkerheten for både politiet og publikum. I en undersøkelse blant Politiets Fellesforbunds medlemmer i 2023, svarte halvparten at de var positive til bruk av kroppskameraer.
Lovhjemmel og utfordringer
Bruken av kroppskameraer krever klare lovhjemler, ifølge POD, som har tatt opp spørsmålet med Justis- og beredskapsdepartementet. Personvern og informasjonssikkerhet er også sentrale temaer i vurderingen. Ressurshensyn spiller også inn, og POD vurderer å kombinere prosjektet med andre teknologiprosjekter, som droner og sensorer.
Tekniske utfordringer som valg av riktig utstyr, datalagringsstrategier og mulig integrasjon med nødnett-terminaler blir også vurdert. Det kan bli aktuelt å teste kroppskamera i utvalgte politidistrikter for å samle erfaringer.





.jpeg?w=480&action=fill&sh=5cfc3)




























