– Vi er veldig glade for at rapporten peker på at Nkom bør ha det overordnede ansvaret for KI-forordningen i Norge. Nkom har jobbet med internettrelaterte oppgaver i lang tid, og hos oss er det mange dyktige mennesker som har ekspertise på flere områder som fremheves i KI-forordningen, for eksempel data- og internetteknologi, produkt- og utstyrsregulering og cybersikkerhet, sier fungerende direktør i Nkom, John-Eivind Velure.
Rapporten er utarbeidet av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), som har vurdert KI-rollen mellom Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Digitaliseringsdirektoratet og Datatilsynet. Rapporten gir en anbefaling og den endelige konklusjonen vil trolig foreligge i oktober.
Viktig med samarbeid
– I Norge er det flere kompetente myndigheter og fagmiljøer på kunstig intelligens og digitalisering, deriblant Digitaliseringsdirektoratet og Datatilsynet. Nkom er opptatt av at alle må samarbeide for å lykkes med arbeidet. KI-forordningen er kompleks og omfattende, og vi kan kun lykkes dersom vi samarbeider på tvers av tradisjonelle skiller.
AI Act er allerede tredd i kraft i EU og snart blir den også en del av norsk lov. I den forbindelse har Digitaliserings- og forvaltningsministeren bedt om en redegjørelse for hvem som bør ha det koordinerende ansvaret for å overvåke, veilede og informere leverandører og brukere av KI, samt allmennheten.






.jpeg?w=480&action=fill&sh=5cfc3)




























