Eierfamilien Hagen Stomperud selger ca. 70 prosent av Northcom til Aars, og vil etter transaksjonen beholde en samlet eierpost på ca. 30 prosent. Gjennom transaksjonen skaper to familier med lange eiertradisjoner et nytt og langsiktig partnerskap, og Northcom får et nytt hjem.
– Vi opplever sterk vekst og er stolte av det vi har skapt, men det føles riktig å finne en partner til den neste vekstfasen for selskapet. I Aars har vi funnet både en profesjonell medeier, og en trygg nordisk partner som kan bidra til å utvikle selskapet videre. Aars deler i høyeste grad vårt sterke fokus på kvalitet, kunder og medarbeidere. I tillegg er de et familieselskap med et verdigrunnlag som vi enkelt kan identifisere oss med. Det sikrer forutsigbarhet, og jeg gleder meg til å ta fatt på neste etappe for Northcom sammen med Aars, kommenterer Morten Stomperud, CEO og eier i Northcom:
Det blir ingen endringer i ledelsen som følge av transaksjonen, men styret i Northcom vil bestå av representanter fra både Northcom og Aars. Den nye eierstrukturen vil heller ikke ha praktisk betydning for den daglige virksomheten til Northcom. Aars er opptatt av å skape merverdier gjennom langsiktig, aktivt eierskap, og med denne investeringen utvider Aars sin portefølje av selskaper som leverer essensielle produkter og tjenester med et langsiktig vekstpotensial.
– Vi er svært imponert over posisjonen Northcom har bygget opp over mange år som den ledende aktøren i Norden. Selskapet passer veldig godt med vår investeringsstrategi, som fokuserer på veldrevne selskaper med klare konkurransefortrinn og et langsiktig vekstpotensial. Vi tror vi kan bidra til å styrke selskapet og posisjonere det for videre vekst, kommenterer Fredrik Dokk Nygaard, CIO og leder for Direkteinvesteringer i Aars.
Northcom, som har historie tilbake til 50-tallet, blir nå en del av Aars-familien med røtter tilbake til 1936 og selskaper som Møller Mobility Group, Møller Eiendom, OneCo, Onitio, Function og Alfa Sko i porteføljen.
– Northcom er et selskap som har tatt en viktig samfunnsrolle som leverandør av kritiske kommunikasjonsløsninger, som i dagens landskap blir stadig viktigere. Selskapet er ledende på området, og er kjent for å levere kvalitet, avansert teknologi og pålitelighet til sine langvarige kunderelasjoner. De neste 5-10 årene står Northcom overfor et teknologiskifte, og selskapet er inne i en veldig spennende fase, sier Fredrik Dokk Nygaard.
– For våre kunder og medarbeidere er dette først og fremst «business as usual». Men nå bygger vi et sterkt og langsiktig norsk eiermiljø rundt Northcom, som på sikt vil øke våre muligheter til vekst, innovasjon og utvikling i et marked som både vokser og har sterk konkurranse. Aars sitter på verdifull erfaring og kompetanse som vil komme både dagens kunder og medarbeidere til gode, sier Morten Stomperud.
Transaksjonen ventes gjennomført i løpet av andre kvartal 2025. Partene ønsker ikke å kommentere de finansielle detaljene rundt transaksjonen.






.jpeg?w=480&action=fill&sh=5cfc3)




























