SecurityWorldMarket

01.09.2016

Foreslår unntak i melde- og konsesjonsplikten

Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår flere unntak i melde- og konsesjonsplikten for virksomheter som behandler personopplysninger. Høringsfristen er 29. november.

Som et ledd i regjeringens tidstyvprosjekt har Datatilsynet gjennomgått eksisterende bestemmelser om melde- og konsesjonsplikt ved behandling av personopplysninger for å se om det kan gis flere unntak i personopplysningsforskriftens kapittel 7. Det er gode grunner for å gjøre unntak fra melde- og konsesjonsplikten i større grad enn det er gjort i dag, særlig i tilfeller der personverntrusselen er liten. Dette vil redusere arbeidsmengden hos Datatilsynet. Samtidig vil det være ressursbesparende for virksomheter som per i dag driver med behandling av personopplysninger som er underlagt melde- eller konsesjonsplikt.

I høringsnotatet foreslås det at det gjøres unntak fra meldeplikten for følgende fire tilfeller av behandling av personopplysninger

  • i aktivitetslogg i adgangskontrollanlegg
  • ved bruk av kameraovervåking
  • i organ for stat eller kommune når behandlingen har hjemmel i egen lov
  • ved bruk av elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Videre foreslås det at det gjøres visse unntak fra både melde- og konsesjonsplikten for noen tilfeller av behandling av personopplysninger.

Høringsfrist 29. november

- Kilde: Datatilsynet


Web TV

Se flere filmer og klipp her »
Leverandører
Tilbake til toppen