2009-08-23
Nio av tio gymnasieelever positiva till kameraövervakning
- Kameraövervakning är ett av många sätt att skapa ökad trygghet i samhället. Det är viktigt att den enskildes integritet värnas, men lagstiftarna får inte tappa bort trygghetsaspekterna i integritetsskyddets namn, säger Annika Brändström, vd på Svenska Stöldskyddsföreningen.
Undersökningen visar en hög tilltro till kameraövervakning som brottsförebyggande åtgärd. 70 procent av de svenska gymnasieeleverna tror att kameraövervakning skulle öka tryggheten i skolan. Hela 89 procent tror att det skulle förebygga skadegörelse.
- Med tydligare regler för hur inspelat material får hanteras skulle kameraövervakning kunna användas för att skapa trygghet och förebygga brott utan någon stor upplevd integritetspåverkan enligt undersökningen, säger Annika Brändström.
Undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) under juni månad 2009. Totalt genomfördes 300 intervjuer med rektorer, 1 000 intervjuer med gymnasieelever i åldern 16-19 år samt 1 000 intervjuer med föräldrar till gymnasieelever i samma ålder.




























