08.07.2009
Byrådet forlenger vekterordningen på Grünerløkka
Kontrakten for periode 2 ble i dag inngått mellom byrådet og sikkerhetsselskapet G4S, og gjelder i første omgang for 2 måneder, men med mulighet for forlengelse i 1 + 1 måned.
Mindre narkotikaomsetning
- Vekterne skaper trygghet ved å være tilstede i et boligområde som har store problemer med omsetning av narkotika, og hvor vi ser at politiet hittil bare har hatt sporadiske aksjoner, og ikke fast tilstedeværelse, sier byrådsleder Lae.
Fra vekternes egne rapporter finner vi at omsetningen av narkotika er redusert og at vekterne har bistått politiet.
- Vekterne har gjort en god jobb, men det er stadig utfordringer. Derfor utvider vi nå området til å gjelde langs Akerselva helt ned til Grønland, sier Lae.
Et godt lokalt samarbeid
- Vi er glade for den tilliten som Oslo kommune har vist oss. At vi nok en gang blir valgt som leverandør av vakttjenestene ved Akerselva tar vi som en bekreftelse på at vi har løst oppgaven på en god måte i de fire månedene vi har patruljert området. Samarbeidet med bl.a. politi og beboere har vært det aller beste, noe som absolutt har bidratt til suksessen. Vi vil nå bygge videre på de erfaringer og den lokalkunnskap vi har tilegnet oss, og gjøre vårt ytterste for å bidra til et trygt bomiljø også i tiden fremover, uttaler regionsjef i G4S Oslo,
Jan-Erik Elvestad.
Vekterordningen på Grünerløkka ble initiert av byrådsleder Erling Lae høsten 2008 og vedtatt av bystyret i november samme år. Vekterne har vært i området 24 timer i døgnet og har eget besøkslokale i Markveien 57. Prøveordningen startet 23. februar, og prosjektet har en total kostnadsramme på 6 mill. kr.



































