DR Nyheder, der bragte historien i går søndag, fortæller om et tyverierne hos Marie Damsbo Grau, der er tandlæge i Køge, hvor tyvene kravlede op på altanen, tog ruden ud ind til klinikken og stjal tre dyre maskiner uden at rode i skuffer, vælte møbler eller efterlade kaos. De tre maskiner var en 3D-scanner, en 3D-fræser og en keramikovn til en samlet værdi af ca. 800.000 kroner.
Marie Damsbo Grau er en af et stigende antal af tandlæger, der har haft indbrud i deres klinikker, hvor tyve er stukket af med udstyr for over 100.000 kroner.
Codan, der ifølge egne tal forsikrer omkring 80 procent af danske tandlæger, beretter, at hvor der kun var fire indbrud med tyveri for over 100.000 kroner i 2017, var der 9 i 2018 - og allerede 12 i 2019, hvor seks af dem blev udført i juni. Og den tendens bekræfter både Tandlægeforeningen, Forsikring & Pension og Rigspolitiet overfor DR Nyheder.
Codan har sendt breve ud til over 1.000 kunder, hvori kunderne opfordres til at se på sikkerheden i tandlægeklinikkerne.
Hos Marie Damsbo Grau er der nu kommet nye låse på dørene, en række lamper på altanen og et alarmsystem, der siden installationen ved to lejligheder har forhindret yderligere tyveri.
- Man kan godt operere ud fra en idé om, at det på en eller anden måde er organiseret. Det her er tyve, der går meget målrettet efter det her udstyr fra tandlægeklinikker, fortæller vicepolitiinspektør i Rigspolitiet, Henrik Andersen til DR Nyheder.
Intet af det stjålne er endnu dukket op i Danmark, så Rigspolitiet formoder, at det afsættes uden for Danmark.


































