SecurityWorldMarket

27-01-2007

Ulovlig kameraovervågning er udbredt

Etikken halter inden for overvågnings-området, mener SikkerhedsBranchen, der kæmper for, at installatørerne skal have en autorisation for at kunne sætte kameraer op.

Mange hundrede steder i Danmark - både hos firmaer og private - er der monteret ulovlige tv-overvågning, mener SikkerhedsBranchen, der opfordrer til en gevaldig oprydning i form af enten en installatørautorisation eller en ISO-certificering.
- Både inden for detailhandelen, industri og restaurations-branchen bruges der videoovervågninger, der er ulovlige. Eksempelvis er der mange steder, hvor kameraer peger ud på offentlig vej, ligesom der er firmaer, der monterer kameraer på arbejdspladser uden at fortælle medarbejderne det. Det er ulovligt, og det er et område uden ordentligt kontrol. Af hensyn til retssikkerhed og overvågningskvalitet er det nødvendigt, at der kommer faste retningslinier på dette område, siger direktør i SikkerhedsBranchen, Kasper Skov-Mikkelsen.
Direktøren mener, at dette budskab er presserende aktuelt lige nu, da der er et lovforslag på vej fra Justitsministeriet om, at der skal åbnes op for ny overvågningsmuligheder på offentlig vej foran butiksfacader.
I princippet har Kasper Skov-Mikkelsen ikke problemer med det, men han indskærper, at hvis der skal være yderligere overvågningsbeføjelser, skal der stilles flere krav til installatørerne.
- For at etikken er i orden, og overvågning sker følge retningslinierne, er det vigtigt, at de firmaer, der skal montere kameraerne, er både etisk og teknisk klædt på til opgaven, siger Kasper Skov-Mikkelsen.
Der er ikke nogen autorisation på området, men Sikkerheds-Branchen har selv gennemført en ISO-9001 certificering, som skal sikre, at kunderne får den rette behandling.
- Der er rigtig mange ITV-firmaer i Danmark. Måske omkring 300. Kun 110 af dem er organiseret hos os. Det vil sige, at der er en forfærdelig masse virksomheder, hvor der ikke er en kontrol eller et kvalitetstjek, og det betyder både, at der bliver opsat meget udstyr, der ikke virker, og at den etik, som vores medlemmer skal følge, ofte mangler, siger Skov-Mikkelsen.
Overvågningsindustrien er i kraftig vækst. Ifølge SikkerhedsBranchens vurdering blev der omsat for 800 mio. kr. om året i 2006 - hvilket er en fordobling siden år 2000.

KIlde: Netavisen idag.dk


Web-TV

Se flere film og klip her »
Leverandører
Tilbage til toppen