-Forslaget skal sikre obligatorisk videoovervågning i samtlige hyrevogne. Meningen er både at sikre en præventiv virkning, der forhindrer overfald og at give politiet bevismateriale, når overfaldene alligevel sker, siger retspolitisk ordfører for Dansk Folkeparti Kim Christiansen til 3F.
Han pointerer, at videovervågning vil give sikkerhed både for chauffører og for passagerer i de tilfælde, hvor det er taxichauffører, der begår overgreb mod kunder. Samtidig vil Dansk Folkeparti sikre, at det kun er politiet, der får adgang til videofilmene fra landets taxibiler, så billederne ikke bliver misbrugt.
Der har tidligere været modstand i både regeringen og oppositionen mod at indføre videoovervågning i taxier, men nu melder Socialdemokratiet sig klar til at se på forslaget. SF og Enhedslisten er skeptiske uden dog at afvise forslaget på forhånd. To af de tre partier skal gå med DF og S for at sikre flertal for videoovervågning.
Kilde: NyhedsAvisen
15-12-2006

































