»Vi har mange medlemmer, som beklager sig over, at det ikke nytter at gå til politiet, når de ansatte afsløres i tyveri. Alt for ofte rejses sagen ikke med henvisning til bevisets stilling, selv om der både er tilståelseserklæringer, vidner eller andre former for beviser,« siger advokat Illa Westrup, Dansk Handel & Service, DHS.
Selv om forretningen bortviser eller fyrer medarbejdere, der tages i at stjæle, kan de ofte fortsætte den kriminelle adfærd i andre forretninger. Hvis politiet ikke går ind i sagen, kan medarbejderen nemlig umiddelbart få ansættelse i en anden butik, fordi han har en ren straffeattest.
»Vore medlemmer oplever det også som et stort problem, at det sjældent ender med en dom i retten, når sager om tyveri og røveri i detailhandelen anmeldes til politiet,« siger Illa Westrup.
Tal fra Danmarks Statistik underbygger ifølge DHS butikkernes frustrationer, da opklaringsprocenten for røverier i pengeinstitutter er langt større, end den er i detailhandelen.
»Det er vores opfattelse, at politiet afsætter alt for få ressourcer til at tage sig af de mange sager om ansattes tyverier i detailhandelen. Det skaber utilfredshed hos medlemmer, der oplever det som at slå i en dyne, når de henvender sig til politiet.«
Politiet afviser, at der er tale om en bevidst nedprioritering af sager om svind og tyveri fra butikker.
Vi ønsker at opklare så mange forbrydelser som muligt. Men det er ofte utroligt vanskeligt at finde tilstrækkelige beviser i sager om tyveri i butikker. Hvis vi vurderer, at det ikke er muligt at opklare en sag, går vi ikke videre, for det ville være spild af ressourcer,« siger politimester Poul Løhde, der er formand for Politimesterforeningen. Han tilføjer, at det ofte kan være nemmere at opklare sager i forbindelse med pengeinstitutter.
»Populært sagt er der mere styr på kronerne end på lakridserne,« siger Poul Løhde.
DHS anbefaler medlemmerne at lave nedskrevne procedurer og regler for håndtering af pengekasser, optælling, rabatordninger osv., så virksomheden har mulighed for at stå bedre i tilfælde af en sag. Derudover er det vigtigt at have gode kontrolforanstaltninger, foretage hyppigere optællinger på lageret osv.
»Et stigende antal butikker bruger tv-overvågning, og erfaringerne er gode. To tredjedele af vore medlemmer vurderer, at det har ført til et fald i tyveri og svind,« konstaterer Illa Westrup.
Ifølge DHS har omkring en tredjedel af medlemmerne af organisationen videoovervågning i butikker og forretninger.
Kilde: Jyllands-Posten
































