SecurityWorldMarket

2012-02-20

Swelarm och Sweguard vill bilda ny branchorganisation

Swesecs ordförande Urban Doverholt, Swelarms ordförande Per Edsmar och Sweguards ordförande Joachim Källsholm.

Swelarm och Sweguard lämnade formellt paraplyorganisationen Swesec vid årsskiftet. Nu vill de skapa en ny branschorganisation och i ett gemensamt uttalande säger Swelarms och Sweguards ordföranden att intentionen är få med så många säkerhetsföretag som möjligt – även de som fortfarande är medlemmar i Swesec. Paradoxalt nog kan det därmed snart finnas två olika branschorganisationer, trots att alla är eniga om att det krävs en enda organisation som enar branschen.
Swesec förde diskussioner med Swelarm och Sweguard under hösten och försökte få dem att komma tillbaka till Swesec. Men det misslyckades.
– Vi har haft väldigt bra diskussioner under det senaste halvåret. Alla är rörande överens om strategin, men Swelarm ville göra om Swesec till en enda organisation utan delbranschorganisationer. Det var den enda frågan vi inte kunde komma överens om, säger Swesecs ordförande Urban Doverholt.
Han trodde att Sweguard var på väg att komma tillbaka till Swesec, men så blev det inte.

Vill bygga en ny organisation
På ett styrelsemöte den 25 november bestämde sig Swelarm för att begäran om utträde kvarstod. Men Swelarm vill se ett närmare samarbete för alla delbranschföreningarna i säkerhetsbranschen och vill skapa en branschförening för att ”bygga ett starkt och välkänt varumärke i säkerhets-Sverige” och ”samarbetet ska skapas utifrån ett blankt papper – utan historiska belastningar och bindningar, med moderna stadgar och tidsenlig organisation efter de förutsättningar som råder i dag”.
Swelarm och Sweguard går nu tillsammans ut och meddelar att de har tillsatt varsin arbetsgrupp vars uppgift är att på gemensamma arbetsmöten ta fram ett beslutsunderlag om samgående som ska presenteras för beslut i respektive föreningsstyrelse före sommaren.
Det betyder att både Swelarm och Sweguard kan försvinna och integreras i en ny organisation.
Joachim Källsholm, ordförande i Sweguard och Per Edsmar, ordförande i Swelarm skriver i ett gemensamt uttalande att ” vår intention är att uppnå en så stor anslutning som möjligt av företag inom säkerhetsbranschen i vid bemärkelse, det vill säga också medlemsföretag i övriga branschorganisationer som fortfarande är medlemmar i Swesec.”
Basen ska dock initialt bygga på Sweguard och Swelarm. De skriver vidare att det är viktigt att skapa attraktionskraft till andra företag, föreningar och organisationer och att målet är att den nya organisationen ska bli en spelare att räkna med, både på säkerhetsarenan och i samhället.

Swesec satsar på temat inbrott
Samtidigt har Swesec bestämt sig för att omdefiniera sin strategi och satsa hårt på Skydd-mässan. Dessutom har inbrott utsetts till Swesecs stora tema under 2012 och 2013.
– Vi kommer att samla branschen kring det här temat, säger Urban Doverholt.

Men ni kommer inte att få med Swelarm och Sweguard i det här?
– Vi har ägnat väldigt mycket tid åt dem under det senaste halvåret. De vet var vi står, det är upp till dem när de vill komma tillbaka.

Hur påverkar det Swesec om Swelarm och Sweguard startar en konkurrerande branschorganisation?
– Vi, det vill säga de andra fyra branschföreningarna, har varit eniga hela vägen om att vi håller ihop och att vi anser att det bästa vore om Swelarm och Sweguard var med. Men det har misslyckats. Alla är eniga om att den svenska säkerhetsbranschen behöver ett gemensamt varumärke.

Men nu kan det bli två.
– Vi tittar inte på vad de gör. Vi är fokuserade att jobba framåt och under Swesecs två senaste styrelsemöten tycker jag att det har känts bättre än någonsin. Min personliga övertygelse är att det bästa vore att ha en enad bransch.

Webb-TV

Se fler filmer och klipp »
Leverantörer
Till toppen av sidan