SecurityWorldMarket

25-08-2006

Taxier afprøver video-overvågning

Et politisk flertal vil gøre video-overvågning i taxier lovpligtigt. Københavns Taxa ønsker valgfrihed.


Efter 30 overfald på taxichauffører efter jul tegner der sig et politisk flertal i Folketinget for at gøre video-overvågning i taxier lovpligtigt. Palle Christensen er formand for sammenslutningen København Taxa, der består af 800 vogne. Her har den fælles sikkerhedsorganisation det seneste halve år testet forskellige former for video-overvågning.
-Vi skal til at evaluere dem nu for at finde ud af, hvilken type der fungerer i en taxi. Selv om vi afprøver kameraer, der er relativt dyre, er teknologien endnu ikke helt på plads. Om natten er der som regel mest brug for video-overvågning, men dårlig belysning giver dårlige billeder - og der er relativt jævnligt dårligt lys i en bil om natten, siger Palle Christensen, der oplyser, at der er opsat kameraer i mellem 10-20 vogne.
Alle kameraerne er passwordbeskyttet, så vognmanden eller chaufføren ikke selv kan ikke hente billeder ud. Kun vagtchefen på taxicentralen kan hente optagelserne.
Palle Christensen mener, at kameraerne ikke kun øger sikkerheden for chaufføren - det kan også øge usikkerheden. Han frygter, at personer, der laver ballade, vil gå løs på chaufføren for at smadre kameraet og dermed bevismaterialet i stedet for at nøjes med at stikke af med 500 kr. som nu.
Han mener ikke, at video-overvågning skal gøres lovpligtigt. Kan vognmændene se fordelen ved frivilligt at video-overvåge, vil de gå mere op i at vedligeholde det og sørge for en god kvalitet.
Det er Stig Rugaard lodret uenig i. Han er sekretær i Storkøbenhavns Taxi-Fører Forening, der oplyser, at de har over 600 medlemmer.
-Det her handler om vores sikkerhed. Som samfundet har udviklet sig, er vi nødt til at beskytte os, og vognmændene er nødt til at betale for den sikkerhed, selv om de kvier sig ved det, siger han.

Kilde: Jyllands-Posten




Web-TV

Se flere film og klip her »
Leverandører
Tilbage til toppen