Boldklubben i Næsby, der er en forstad til Odense, har gennem en periode oplevet stigende problemer med hærværk i form af kørsel på banerne, smadrede flasker, ødelagte døre og vinduer, indbrud mv. Klubbens sikkerhedschef og næstformand, Erik Bech har derfor i samarbejde med inspektør Rudi Herbøl undersøgt markedet, og indgik lige før sommerferien en aftale med SD-Sikring om montering af et komplet videoover-vågningsanlæg i klubhuset og de tilhørende udendørs aktiviteter.
Rudi Herbøl fortæller om baggrunden: "Formålet med at sikre klubben har været, at vi ønsker at gøre klubbens aktiver sikre og kunne rumme såvel vores daglige aktiviteter såvel som de børnehaver og vuggestuer, der har glæde af vores anlæg om formiddagen. Hvis det flyder med knuste flasker, når de kommer om morgenen, kan de jo ikke slippe børnene løs"
SD-Sikring lavede en evaluering og gennemgang af behovet for løsningen i samarbejde med den nordiske distributør Teletec Connect. Valget faldt på en kombination af Sanyo's unikke 4,0 megapixel dag/nat kameraer til overvågning af de udendørs områder og ACTi's 1,3 megapixel kameraer til persongenkendelse indendørs. Alle billederne bliver lagret på en særlig videoserver med Multieye-software, der er udviklet i Tyskland og som opfylder alle lovgivningens krav til sikkerhed.
Salgschef og medejer hos SD-Sikring, Søren Rasmussen fortæller om produktvalget:
"Vi har testet meget udstyr og har fundet en distributør og nogle produkter, vi har tillid til. Sanyo kameraerne er utroligt driftssikre og leverer en meget høj billedkvalitet på 10 gange de traditionelle kameraer. Dermed kan vi overvåge et langt større område og stadig få detaljerne med. Netop de flotte udendørs aktiviteter har vi kunne dække ind med forholdsvis få kameraer i denne løsning. De indendørs kameraer har til formål at kunne identificere uvedkommende gæster og standse tyverier fra omklædningsrummene."
Omkring sikkerheden fortæller sikkerhedschef Erik Bech, at "serveren er placeret i et særligt, aflåst sikkerhedsrum, og det er kun Rudi og undertegnede, der har adgang til optagelserne - fordi vi vil sikre, at alle kan færdes her uden bekymring. Vi ser kun på optagelserne, hvis der er grund til det - som ved hærværk, indbrud og lign."
Videoovervågningen virker
Netop den høje kvalitet i kameraerne, har allerede nu ført til flere episoder, hvis inspektør Rudi Herbøl har kunnet påtale nogle unge mennesker, når der har været en episode med efterladt affald mv. - "vi kommer ikke ud med løftede pegefingre eller vil skabe mistænkeliggørelse blandt vores medlemmer. Der er nogle få utilpassede unge mennesker, der ikke har deres daglige gang i klubben, der har været omdrejningspunktet i problemerne, og det er vi kommet til livs nu." fortæller Rudi Herbøl
Den effektive videoovervågningsløsning fra SD-sikring har allerede virket, og Rudi Herbøl oplyser, at problemerne med efterladt affald og hærværk er forsvundet, og de lokale unge mennesker, der bruger anlægget om aftenen har lært at respektere lukketiden samt at de også rydder op efter sig.
Selvom anlægget har haft sin gavnlige virkning, er det kun fase 1, der er gennemført nu. Søren Rasmussen, SD-Sikring forklarer, at "hensigten med at opdele installationen i flere etaper har været, at give klubben indsigt i, hvordan man bruger anlægget samt hvor det har den bedste virkning. De erfaringer bruger vi til at hjælpe klubben med at placere de næste kameraer, så de sidste bygninger mv. bliver sikret - en opgave vi er gået i gang med".
At reglerne bliver overholdt bekræfter Flemming Hansen fra Fyns Politi:
"Reglerne omkring videoovervågning på udendørs arealer er fuldt ud overholdt. Der overvåges kun på klubbens eget område, og der er skiltet som der skal. Samtidig må jeg sige, at det er første gang jeg har set en fodboldklub gå så seriøst til opgaven. Vi oplever generelt at sikring og overvågning er på vej frem - også i sportsklubber", slutter Flemming Hansen.
02-12-2011


































