SecurityWorldMarket

06-09-2009

Der bliver længere mellem elektrikerne

Om ti år vil der være 3.000 færre elektrikere på arbejdsmarkedet, viser en undersøgelse fra DA. Ifølge el-installatørernes organisation TEKNIQs underdirektør Tina Voldby understreger tallene vigtigheden af, at virksomhederne har fokus på lærlingeoptaget - både i gode og dårlige tider.

Her i 2009 er der godt 32.000 elektrikere på det danske arbejdsmarked. I en ny analyse skønner DA, at antallet af elektrikere vil være skrumpet med ni procent i 2020 - såfremt lærlingeoptaget fastholdes på samme niveau som i de sidste 10-15 år. Det viser en specialkørsel af den økonomiske model DREAM (Danish Rational Economic Agents Model), som Dansk Arbejdsgiverforening har fået foretaget. Vurderingen skyldes, at en stor gruppe elektrikere de nærmeste år forlader arbejdsmarkedet for at gå på pension og efterløn, mens der ikke er unge nok til at tage over.

Fokus på lærlingeoptaget
Underdirektør i TEKNIQ, Tina Voldby siger, at DA's undersøgelse understreger vigtigheden af, at virksomhederne har fokus på lærlingeoptaget - både i gode og dårlige tider.
- Det er selvfølgelig svært at spå om fremtiden. Men meget tyder på, at branchen helt generelt optager for få lærlinge, og at vi derfor fremover vil komme til at mangle elektrikere. For kort tid siden havde vi mangel på arbejdskraft - og lærlinge. Nu er der krise, og lærlingeoptaget er faldet med næsten 50 pct. i det første halvår af 2009, siger Tina Voldby, og fortsætter:
- Jeg ved godt, at det kan være svært at overskue at ansætte lærlinge, hvis krisen har fat i ens virksomhed, og man måske oven i købet er nødt til at fyre svende. Men hvis det overhovedet er muligt, er virksomhederne altså nødt til at tænke nogle år ud i fremtiden, så vi ikke ender i en situation, der bliver endnu værre - med mangel på arbejdskraft, opskruede lønninger mv.

Klide: Tekniq



Web-TV

Se flere film og klip her »
Leverandører
Tilbage til toppen