04-05-2011
I dag testes de danske varslingssirener
Varslingssystemet testes og aktiveres i en softwareplatform udviklet af danske Innovative Business Software. Softwaren tester sirenerne automatisk hver nat, og melder eventuelle fejl til operatøren, som efterfølgende fejlmelder sirenerne. Derfor er den årlige test teknisk set unødvendig og udføres for befolkningens skyld.
Fakta om varslingssystemet:
- Beredskabsstyrelsen står for varslingssystemet.
- Systemet aktiveres i tilfælde af krig, katastrofer, store ulykker, terror med det formål at advare befolkningen om en farlig situation.
- På trods af, at 93% kender lyden ved kun ca. 10% hvad man egentlig skal foretage sig.
- Man skal gå indenfor og lukke døre, vinduer, ventilation og opsøge information fra myndighederne f.eks. via DR eller TV2 som udsender information via TV / radio.
- Den årlige akustiske test er mest for at påminde os danskere at systemet findes.
- Indtil 1994 blev sirenerne testet hver uge om onsdagen kl 12:00.
- Sirenerne testes hver nat kl. 2, men mennesker hører det ikke, fordi lyden er ved 20KHz. Men det kan høres af nyfødte babyer og visse dyr såfremt de står meget tæt på.
- Varslingssirenerne bruges også til lokal varsling, f.eks. ved farlig røg fra storbrande.
- Døve mennesker varsles via SMS (ved tilmelding).
- En enkelt sirenes dækningsområde er ca. 8.038.400 kvadratmeter (1600m. rækkevidde).
- 80% af danskerne kan høre sirenerne. Resten skal varsles med mobile sirener i tilfælde af en national katastrofe.
- Byer med over 1000 indbyggere skal have en varslingssirene.
- Når varslingssystemet testes skal man ikke opholde sig i samme højde (f.eks. på et tag) indenfor 40 meter af en sirene, da det kan medføre permanente høreskader.
- Systemet til aktivering og test af sirenerne, er en kontrolrumssoftware udviklet af danske Innovative Business Software
- Sirenerne testes automatisk lydløst hver dag og kontrolrumssoftwaren viser eventuelle fejl
- Softwaren bruger AlarmNettet som kommunikationsmedie til test og aktivering af sirenerne
- Systemet blev sidst aktiveret lokalt ved en storbrand i Frederikshavn den 16. marts 2011.


































