SecurityWorldMarket

02-12-2010

Axis netværkskamera slog verdensrekord i højde

Ballonen med Axix-kameraet blev sendt op i 35.000 meters højde.

Netværkskameraet Q6034-E fra Axis blev sidst i november sendt op med en stratosfæreballon til 35. 000 meters højde fra Esrange Space Center i den nordsvenske by Kiruna og har leveret billeder til jorden fra den højeste position nogensinde for et netværkskamera.
Efter vel overstået testarbejde blev ballonen manøvreret ned til jorden ved hjælp af tre faldskærme. Esrange Space Center har opsendt mere end 550 balloner siden 1974. Unikt for denne opsendelse var, at faldskærmene var udstyret med Axis netværkskamera AXIS Q6034-E. Det gjorde, at forskerne kunne følge landingen med billeder i realtid. Ballonen landede i det nordlige Finland, hvilket krævede et trådløst netværk på 400 km.

– Axis netværkskameraer til brug udendørs er udformede for at kunne klare ekstreme vejrsituationer og for altid at kunne give en tilforladelig overvågning. er meget tilfredsstillende Det er meget tilfredsstillende, at de klarer -73 grader i løbet af mere end tre timer med en laveste temperatur på -90 grader, siger Erik Frännlid hos Axis Communications.

Forskerne på Esrange Space Center er meget tilfredse med testerne:
– Det, at vi - sammen med de tilgængelige måledata - også visuelt kan se, hvad der sker i realtid, er uvurderligt for at kunne bedømme, hvordan faldskærmene opfører sig, og hvor de havner. Det vil føre til sikrere og mere tilforladelige landinger, siger Per Baldemar, chef for Rymdbolagets opsendelsesteam for raketter og balloner.


Web-TV

Se flere film og klip her »
Leverandører
Tilbage til toppen